Verdens bedste burgerbolle! (Meyer)

Nu er den fundet! Efter lange, drøje år hvor jeg har gennemtærsket kogebøger – og internettet – efter den ultimative burgerbolle-opskrift er den her endelig!

Den er lånt fra den kære Claus Meyer, som har været så rar at udvikle den bedste burgerbolle-opskrift jeg nogensinde har givet mig i kast med. Fra nu af sværger jeg til denne opskrift – og kun denne – når der skal laves en seriøs burger! Som de ville sige ovre på den anden side af oceanet: “AMAZING!”

Burger

DET SKAL DU BRUGE

15 gr gær

2,5 dl lunkent vand

350-450 gr hvedemel

7 gr salt

40 g sukker

40 g blødt smør i tern

sesamfrø

P.S. Bollerne er også gode at fryse ned

SÅDAN GØR DU 

1. Opløs gær i det lunkne vand. Hæld en smule mel i inden sukker og salt tilsættes. Ælt dejen grundigt – 10 minutter  med dejkroge til den er smidig, elastisk og slipper skålen. Det er ikke altid at dejen vil tage alt melet., og det er en dej der ikke skal være alt for tør.

2. Tilsæt smørternene og ælt dejen yderligere 5 minutter,  snyd ikke med æltningen, det betaler sig at holde ved.

3. Stil dejen lunt og tildækket til at hæve 1 time. Form dejen til lige store boller eller lav en pølse og skær den I lige store dele. (Jeg bagte 8 boller den første gang jeg lavede denne opskrift. De blev ret så store, så man kan evt. lave 12-14 mindre istedet . Man skal ikke lade sig snyde – de vokser sig virkelig store under de 2 hævninger og bagningen. Så go small, hvis du gerne vil spise mere end 1 byg-selv-burger!

4. Hver bolle trykkes flad i en dyb tallerken med sesamfrø inden de lægges på en beklædt bageplade. Lad dem efterhæve lunt og tildækket i 20 minutter. Efter 20 minutter lægges nu en bageplade ovenpå klædet og den trykket let ned – lad bollerne hæve endnu en time under pladen.

burger

5. Forvarm ovnen til 225 grader og bag bollerne midt i ovnen 10-14 minutter (alt efter størrelse) til de er gyldne ovenpå. Lad dem køle ned på bagerist.

 

 

2 comments

  1. Bagte dem selv til de små børnebørn i vinterferien. Deres var med en oksebøf – hakket.
    Min var med avocado. Sidst jeg spiste burger hos Jakob fortalte han bagefter, at bøffen var halv okse og halv hest—– uha, for en halvvegetar som mig.Nu skal jeg aldrig mere spise hakket kød
    Lærkemor

Skriv et svar

