Forårsruller uden friturestegning

Med inspiration fra bogen Wok fra PP forlag har jeg i dag forsøgt mig med forårsruller. Da jeg forsøger at spise sundt, fandt jeg det ikke helt på sin plads at friturestege, som opskriften ellers lyder på. I stedet har jeg forsøgt mig med bagning i ovn, resultatet blev ok, smagen var i den grad til stede og de blev sprøde og lækre, men manglede ligesom det sidste pift. Laver du dem selv, og er du ikke bange for friture, så giv mig endelig et fif om resultatet.

Dej (opskrift direkte fra bog)

250 g fuldkornsmel (jeg brugte 150 g grahamsmel og 100 g rugmel)

1,5 dl lunkent vand

1 tsk salt

Ingredienserne blandes og æltes til en smidig dej, da mine ikke skulle frituresteges tilsatte jeg ca 1 spsk olie. Lad dejen hvile køligt i 2 timer, herefter rulles den tyndt ud på et melstrøet bord og deles i 8 lige store stykker.

Fyld, man kan variere fyldet som man vil, med smag, mængde og ingredienser. Jeg synes i virkeligheden, at denne portion fyld er en smule for lille, men det var lige, hvad der var tilbage efter aftenens anden ret Lækker wok med kylling. Tilsæt evt selv mere, der er soya og smag nok til at give smag til flere grøntsager.

3 gulerødder

1 porre

1 rød snackpeber

3 fed hvidløg

80 g champignon

3 spsk soya

1 spsk karry

1 tsk stødt ingefær

1 æggehvide til pensling

olivenolie

Svits alle grøntsagerne i en wok, tilsæt soya, ingefær og karry, lad retten simre til soyaen er trukket ind i grønsagerne.

Fordel grøntsagsblandingen på de 8 udrullede dejstykker, fold enderne op om fyldet og rul. Når forårsrullerne er klar lægges de i et smurt ovnfast fad, herefter pensles de med æggehvide og dryppes med olie. Bages ved 200 g i ca. 15 minutter.

Katrine

One comment

Skriv et svar

